U•BAAN - De Route
Uitspreken, Bespreken, Afspreken, Aanspreken en Nakomen
U•BAAN: 5 letters die staan voor 5 begrippen, weergegeven in 5 stations: Uitspreken, Bespreken, Afspreken, Aanspreken en Nakomen. In deze volgorde vormen zij de fundering voor een effectieve communicatie en positieve sfeer binnen een team en/of organisatie. Het legt de basis voor een professionele samenwerking op de werkvloer, waarbij gezamenlijke doelstellingen centraal staan. De U•BAAN kan ingezet worden bij allerlei vormen van collegiaal overleg in de sectoren zorg en welzijn. (rest weggehaald) Mono - of multidisciplinair, in teams met of zonder leidinggevende, en zeker ook bij intervisie waarbij het overleg gebruikt wordt om te praten over het werk en dilemma’s uit de praktijk. De U•BAAN is onderdeel van het EHBI (Eerste Hulp Bij Intervisie) pakket, waarbij deelnemers kunnen worden opgeleid, begeleid en gecertificeerd. |
Station - Uitspreken
Station - Bespreken
Station - Afspreken
Station - Aanspreken
Zijn afspraken nagekomen, zijn gedrag en houding veranderd en wordt er anders gehandeld, dan is het van belang om elkaar dat te vertellen. Dat kan door elkaar te bedanken en te zeggen dat het prettig is dat iedereen zich houdt aan wat er is afgesproken.
Lukt dit niet, Is er sprake van ongewenst gedrag of worden afspraken niet nageleefd, dan is het ook belangrijk om elkaar dat te vertellen. Bij dit station worden in het gesprek de basis regels van feedback ingezet. |