• Welkom
  • De Route
  • Voor wie?
  • Hoe werkt het?
  • Uit de praktijk
  • Informatie / Tarieven
  • Contact
ubaan.nl
  • Welkom
  • De Route
  • Voor wie?
  • Hoe werkt het?
  • Uit de praktijk
  • Informatie / Tarieven
  • Contact
Foto
route voor intervisie op de werkvloer

U•BAAN - De Route

Uitspreken, Bespreken, Afspreken, Aanspreken en Nakomen

Foto

​U•BAAN: 5 letters die staan voor 5 begrippen, weergegeven in 5 stations: 
Uitspreken, Bespreken, Afspreken, Aanspreken en Nakomen.

In deze volgorde vormen zij de fundering voor een effectieve communicatie en positieve sfeer binnen een team en/of organisatie. Het legt de basis voor een professionele samenwerking op de werkvloer, waarbij gezamenlijke doelstellingen centraal staan. 
​

De U•BAAN kan ingezet worden bij allerlei vormen van collegiaal overleg in de sectoren zorg en welzijn. (rest weggehaald)
Mono - of multidisciplinair, in teams met of zonder leidinggevende, en zeker ook bij intervisie waarbij het overleg gebruikt wordt om te praten over het werk en dilemma’s uit de praktijk.
 
De U•BAAN is onderdeel van het EHBI (Eerste Hulp Bij Intervisie) pakket, waarbij deelnemers kunnen worden opgeleid, begeleid en gecertificeerd.

 

Station - Uitspreken

Bij dit 1e station worden actuele onderwerpen die binnen de groep leven geïnventariseerd. Praktijkvoorbeelden worden ingebracht, vragen worden gesteld, waarna de deelnemers met elkaar een onderwerp kiezen.
Foto

Station - Bespreken

Foto
De groep gaat bij dit station met elkaar in gesprek. Vragenderwijs, lettend op de manier van vragen stellen, wordt het onderwerp onderzocht en van verschillende kanten belicht. 

Station - Afspreken

Als alle meningen en ideeën omtrent de inbreng helder zijn, kan de groep besluiten om afspraken te maken. Stilstaand bij dit 3e station, worden deze afspraken zo concreet mogelijk gemaakt en met hulp van een SMARTcard vastgelegd. 

Foto

Station - Aanspreken

Foto
Zijn afspraken nagekomen, zijn gedrag en houding veranderd en wordt er anders gehandeld, dan is het van belang om elkaar dat te vertellen. Dat kan door elkaar te bedanken en te zeggen dat het prettig is dat iedereen zich houdt aan wat er is afgesproken.
Lukt dit niet, Is er sprake van ongewenst gedrag of worden afspraken niet nageleefd, dan is het ook belangrijk om elkaar dat te vertellen. Bij dit station worden in het gesprek de basis regels van feedback ingezet.

Station - Nakomen

De route is doorlopen en bij dit laatste station staat het evalueren centraal: “Wat is er tussentijds gebeurd?” “Hebben gemaakte afspraken het gewenste effect?” “Wat is er daadwerkelijk veranderd?” “Zijn doelen bereikt?”
Iedereen wordt bedankt en tot besluit is er voor iedereen een cadeautje!
Foto

Stap in de U•BAAN en reis mee!

Start

De Route

Voor wie?

Hoe werkt het?

Uit de praktijk

Contact

Copyright © 2017
  • Welkom
  • De Route
  • Voor wie?
  • Hoe werkt het?
  • Uit de praktijk
  • Informatie / Tarieven
  • Contact